maandag 19 juli 2010

Ventilatie zitting en Alleweder A6

Afgelopen Donderdag kwam ik op weg naar huis bij Muiderberg een mede-Almeriaan tegen in een Alleweder A6 (plaatje geleend van ligfietsshop tempelman, waar deze fiets vandaan komt). Mooie fiets hoor! Ik ga 'm waarschijnlijk vaker zien, want de beste man forenst vier keer per week naar Diemen. Wat me opviel (in vergelijking met mijn toch wel iets oudere Flevobike Alleweder) is dat de A6 zo lekker stil is.

Dat was aanleiding genoeg om nog maar eens naar de kettingloop van mijn fiets te kijken. Wat bleek; een nood-reparatie aan een kettingbuis zorgde ervoor dat deze buis vrij strak om de ketting heen geknepen werd. Té strak zelfs wat extra weerstand en lawaai gaf. Na het verhelpen van dit euvel en het smeren van de ketting loopt ook mijn Almereweder weer als een zonnetje :)

Gisteren heb ik een aantal grote gaten geboord in de stoelzitting. Dit met het ook op het verbeteren van de ventilatie van m'n rug. Het waren in mijn beleving zes reusachtige gaten die ik daar met mijn tapse ruimer in gemaakt heb. Maar nu ik het resultaat op de foto zie, valt dat behoorlijk tegen.
Het resultaat van m'n noeste arbeid is er dan ook niet naar. De extra ventilatie is nog steeds onvoldoende om mijn rug te 'ontwasemen'... Dit is mijn shirt na de ochtendrit. En het is nog niet eens zo warm, graadje of 16..18 schat ik...
Of zou de situatie toch verbeterd zijn? Normaal is mijn rug ook hogerop bezweet.. Misschien moet ik nog wat gaten bij het trapgat in de buurt maken, dan krijg ik hopelijk een beetje aanvoer van frisse lucht.

6 opmerkingen:

  1. Erwin,
    monteer er eens een ICE-gaaszitje in, dat rijdt veel lekkerder en ventileert ook stukken beter !

    Groeten,

    Tihamér

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Eerwin,
    Het enige voordeel van dat stoeltje is dat je er 'n (PC)ventilatortje in zou kunnen bouwen. En de gaten als luchtuitstroom zou kunnen gebruiken?
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Tihamér: Dank voor het advies :) Ik heb op je blog ook al een en ander gelezen over de inbouwperikelen van dat ICE stoeltje in je Strada, en het breken van de bevestigingsplaten (is dat nu naar tevredenheid opgelost?). Wat ik zoek is een snelle en goedkope oplossing - in October krijg ik mijn nieuwe Strada en ik denk niet dat ik daarna nog veel in de Alleweder rijden zal ;-)

    @Mick; Geloof het of niet, maar daar had ik aan gedacht. Zie http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=5415&postdays=0&postorder=asc&start=15 :) Nadeel van een ventilator is het extra stroomgebruik. Dat probeer ik liefst te voorkomen. Plan is nu om te proberen met nog wat extra gaten de ventilatie op gang te krijgen.

    Beide dank voor het meedenken :)

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erwin, er was maar 1 bevestigingsplaatje afgebroken. Daar heb ik meteen een nieuw plaatje voor gekregen + 2 resereves (voor elke kant 1). Moest het me nog 'n keer overkomen, dan wordt er gewoon een dikker plaatje gemaakt. Wat de service van Velomobiel.nl betreft, hoef je je weinig zorgen te maken ;-)

    Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat geen enkele vm-producent een keuze van zitjes aanbiedt. Je zou denken dat in die prijsklasse je toch zou moeten kunnen kiezen....

    BeantwoordenVerwijderen