zaterdag 11 september 2010

Helm verlichting

In een poging om mijn zichtbaarheid in de Alleweder te verbeteren, heb ik een klein lampje geconstrueerd voor gebruik op mijn helm. Het idee is dat een lamp zo hoog mogelijk moet zitten om best gezien te worden en het hoogste punt is natuurlijk bovenop je helm. Dit geeft wat voordelen, zoals het automatisch volgen van je kijkrichting.

De lamp bestaat uit een AKO Ray zaklampje met witte CREE Q5 LED en een rode Luxeon-achtige LED. De zaklamp was bedoeld voor voeding door een AA batterij, maar voor deze toepassing heb ik een aansluiting gemaakt voor een externe accu.


Hieronder de eerste proefopstelling. De rode en witte LED zitten gezamenlijk in parallel aangesloten op een 1 Watt LED driver. Een 3,3 Ohm weerstand in serie met de rode LED zorgt ervoor dat de witte LED voldoende spanning krijgt om redelijk fel op te lichten. De driver die in de zaklamp aanwezig was is verwijderd.
Hier vordert de ombouw al wat. In de behuizing heb ik een mannetjes T-connector gemonteerd met wat epoxy. De draden komen aan de achterzijde naar buiten. De schakelaar in de achterzijde heb ik vervangen door de rode LED.
Alleen nog even de driver aansluiten en geïsoleerd met wat tape in de behuizing schuiven, en de lamp is alweer klaar :) Onder de lamp heb ik de externe accu liggen; twee 18650 Li-Ion accu's met een sub-miniatuur D-Connector; mijn eigen standaard voor fietsverlichting.
 Hier de lamp tijdens een eerste test. De lichtverdeling is duidelijk te zien.
De lamp op mijn ABUS helm, gemonteerd met twee stukjes RVS draad, klaar voor de eerste rit.
De bedoeling is om gezien te worden, zonder medeweggebruikers te verblinden. Vandaar dat de 3 Watt XR-E Q5 LED met zo weinig stroom aangestuurd wordt. 

Met dank aan mijn collega Michael, voor het belangeloos doneren van de zaklamp met defecte driver. 

EDIT: Fotootje van de helm in combinatie met de Alleweder verlichting:

2 opmerkingen:

  1. Goed idee !
    De reden dat ik 'sochtends geen helm draag is dat ik er m'n ('mijnwerkers') hoofdlampje niet om kan aanbrengen. Dat kan bij jouw uitvoering dus wel.
    Bovendien schijnt 'ie ook nog n's naar achteren waarvoor ik alleen m'n achterlichtje heb.
    En je kunt 'r ook zo 'n andere fiets mee in- of opstappen natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk maar uit, moedig me niet teveel aan ;-)

    Net nog even een opnamen gemaakt in de tuin, de verlichting doet het naar verwachting. Niet zo fel als de standaard Alleweder verlichting (want dat is 3 Watt + 1 Watt licht), maar fel genoeg :)

    Wat je overigens ook vrij gemakkelijk kunt doen is een rood LED lampje achterop je helm bevestigen (met wat klittenband of ty-raps), en je (Petzl-achtige?) mijnwerkerslamp aan de voorzijde van je helm met een aluminium plaatje. Is wat simpeler te realiseren dan wat ik gemaakt heb.

    BeantwoordenVerwijderen