woensdag 28 april 2010

Verlichting - Nieuwe koplamp


Verlichting is erg belangrijk. Dat is ten minste mijn persoonlijke mening. Niet meteen bij een ritje naar de supermarkt, maar als je regelmatig in het donker rijdt een belangrijk deel van je veiligheidsuitrusting.

En er zit verlichting op hoor, op mijn Alleweder. Twee mooie 3 Watt Halogeenlampen, gevoed uit een 6 Volt lood-accu.

Na de aankoop bleken ze het niet te doen. Draadje los, zo gerepareerd. Maar ik hou niet van halogeen lampen. Die zijn niet meer van deze tijd. LEDs moeten het worden. Moderne powerLEDs.





Allereerst de onderdelen. Ik heb ze gekocht bij Dealextreme (hou rekening met een lange levertijd...)

23.36mm Optics/Light Diffusers for Cree Emitters (Glass/5-Pack)

Cree XR-E R2 (WG) Emitter on Premium Star

3.6V~9V 800mA Regulated IC Circuit Board for Cree and SSC LEDs (4-pack)

Anders dan de beschrijving doet vermoeden, levert deze driver 900mA aan de LED bij een ingangsspanning van 4 tot 16 Volt.

High Current Ultra Plugs T Connector (10+10-Pack) + Shrink Tubing (20-Pack) Set

Deze laatste is strikt genomen niet noodzakelijk, maar wel heel handig bij onderhoud aan je fiets. Ik kan de kap inclusief lamp nu makkelijk wegnemen.

Alles bij elkaar voor US$ 30 aan onderdelen, vooral omdat je meestal niet een enkel stuk kan bestellen. Maar niet gevreesd; deze extra onderdelen vinden hun weg wel naar andere licht-projecten :)

Allereerst haal je alle onderdelen uit de zaklantaarn. Gooi alles weg, behalve de doorzichtige lens. Die lijm je (met een beetje siliconenkit) terug in de behuizing. De Lens lijm je daar weer tegenaan (ook met een paar druppels kit) nadat je gecontroleerd hebt of de lens houder goed over de LED klikt. Kan nodig zijn om het gleufje wat breder te maken...

Vervolgens maak je een aluminium schijf, die precies past in de kop van de lamp. Aan de ene kant van de schijf komt de LED, aan de andere kant de driver. Lijm de schijf, LED en driver vast in de kop, met thermische geleidende lijm (Thermal Glue, ook van Dealextreme...). De hitte van de LED en driver worden via deze schijf afgevoerd naar de behuizing van de lamp. De LED moet goed recht voor de lens zitten. Let op dat je geen kortsluiting maakt tussen de onderkant van de driver en de metalen schijf.
Boor een gaatje in de behuizing voor een M5 bout. Aan de binnenzijde zet je een M5 moer vast met twee componenten lijm. Deze bout dient straks ter bevestiging van de lamp in de neusdop.
Achterin de lamp haal je de schakelaar uit de dop, en lijm je een stuk stevig draad daarin vast met twee componenten lijm. Die dikke draad sluit je via wat dunnere draden aan op de LED driver. Geef de draden voldoende speelruimte, want je moet de lamp nog in elkaar kunnen schroeven.
Tot slot deel je het aansluitsnoer en soldeert er een koppeltje T-Connectors in, indien gewenst.
Dit is het resultaat van al je inspanningen:
Het resultaat is een lamp met een lichtopbrengst van dik 200 Lumen en een verbruik van slechts 3,8 Watt. De lamp zit aangesloten op een nieuwe 8,4V/ 7Ah Lithium-Ion accu in mijn velomobiel. Die vervangt de loodzware loodaccu.

De lamp zit met een stukje aluminium plaat in de neusdop gemonteerd.
Zoals te zien is, geeft de lamp behoorlijk licht.
En dit is wat de tegenliggers zien vanaf een meter of 50 afstand.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen