woensdag 15 september 2010

Rare bobbel, Lekke band #3, Gebroken spaken, Nieuwe velomobielbel

Vandaag ging het niet zo lekker. Het begon al met de bel, die deed het niet meer en bracht alleen eenmaal een gedempt Brrrrrr voort en bleef daarna stil. Toen een lekke band (linksvoor) in Amsterdam. Zou dat wat te maken hebben met de rare bobbel die ik gisteren voor het eerst zag?
Nee dus. Het bleek een lek 'van binnen uit'. Een spaak kop was door het velglint gebroken. Grrrr. Dat bleek weer een gevolg te zijn van een aantal gebroken spaken in het wiel. Afijn. Bandje geplakt en wat spaken gehaald in Weesp. Band wederom lek (want de spaak strak nog steeds door het lint). Voorzichtig verder gereden naar Almere voor wat onderhoud.


Aangekomen in Almere eerst de ontbrekende spaken linksvoor aangevuld. Meteen een nieuw plak-velglint erop. Bandje wederom geplakt (ik tel 'm maar als één lekke band...).

Rechtsvoor bleek ook één spaak gebroken te zijn. De bobbel in de band leek rechtsvoor te zitten, maar was met het vervangen van de spaak niet weg. Omdat ik geen zin heb morgen weer lek te staan heb ik die band maar vervangen - het zag er nogal ernstig uit met die band. Ik denk dat het wat te maken heeft met de troep (puin) die de gemeente Almere gebruikt heeft om de berm langs de bochten in het spoorbaanpad op te vullen. Weer Grrrr.

Nu het wiel rechtsvoor eraf lag bleek ook wel dat ik de velomobielbel op de verkeerde plek gemonteerd heb. Juist waar de bel zit is het vies van de modder, terwijl het aan de andere kant van het verstevigingsspant schoon is. Tijd dus voor een nieuwe bel op een nieuwe positie:
Zie het verschil! Links de oude (grijze) bel, rechts de nieuwe (zwarte).
Zo ziet de installatie er dus nu uit. Hoop dat 'ie het nu ook in de regen goed doet :) 

Wel lekker gefietst trouwens vandaag, ondanks de kleine tegenslagen. Het is heerlijk fietsweer! 

De helmlamp voldoet goed; hij doet het nu al 6 uur op de eerste acculading. Heb de lamp wel iets lager gericht; hij straalde wat te hoog.

4 opmerkingen:

  1. Told you so... (plaats van de bel) :)

    Nee flauw, wel top dat je nu proefondervindelijk hebt kunnen aantonen welke verschillen er binnen één wielkast kunnen optreden. De foto ziet er in ieder geval voldoende overtuigend uit.

    Je was vanmorgen overigens niet de enige met pech: op een nare hobbel in het asfalt raakte de bevestiging van de bovenste kettingbuis los (heb jij dat ook niet gehad??) waarna de ketting deze richting kettingwiel transporteerde. En daar zit 'ie nu redelijk beschadigd vast. Ben 10km stug doorgetrapt en kwam vertraagd en redelijk kapot binnen haha. Morgen in mijn pauze maar eens proberen te fixen en dan hopelijk weer naar huis voor wat serieus onderhoud in het weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaja, je hebt gelijk hoor "You told me so" ;-) Was wel weer prettig om een functionerende bel te hebben - heb heel wat zwalkende schooljeugd aan de kant moeten bellen vandaag :D

    Had de eerste keer niet het wiel van de as af gehaald (dacht dat dat heel moeilijk was) en de bel me veel moeite langs het wiel gemonteerd. Nu het wiel eraf lag, was wel meteen duidelijk dat er een goede en een foute plaats is voor de bel. Afijn, het zij zo. Nieuwe bel €4,95; opgedane levenswijsheid... onbetaalbaar Hahahahahaha

    Die los-schietende kettinguis heb ik ook gehad. En ben er ook eigenwijs mee doorgereden. Zie http://almereweder.blogspot.com/2010/07/wat-een-dag.html voor mijn reparatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en wanneer gaat u uw strada halen?

    greets het beekiewezen:P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gauw; Hij is AS Zaterdag klaar, maar dan zit ik in Breda :( Denk ergens midden volgende week.

    IK WIL HEM, IK WIL HEM, IK WIL HEM !!!

    BeantwoordenVerwijderen