Vandaag, moederdag, heb ik lekker aan de fiets gewerkt.
Het defecte toplicht liet een lege bevestigingsplaats achter. Dat kan natuurlijk niet! Dus de oude strip verwijderd, en een nieuw platform met klittenband 'wolletje' op de motorkap gelijmd.
Op dit platform komt een zelfbouw lampje met twee 3 Watt LEDs. Het is een behuizing van stukjes 20x20mm aluminium buis. Hierin bevinden zich twee CREE XR-E R2 LEDs en een 900mA stroombron. Het geheel moet ongeveer 400 Lumens aan licht geven. Het licht wordt weer gebundeld door een tweetal 10° lenzen. Ruim voldoende dunkt me :) De lamp zit met een T-connector vast aan één van de schakelaars op het elektrisch paneel. Door de klittenband bevestiging en de T-Connector is de lamp makkelijk te vervangen als ik eens wat wil experimenteren.
Ook vond ik de rugleuning van de stoel wat lang. Het aluminium deel stak 85mm uit boven de schuim zitting. Er tegenaan leunen doe ik niet. Dat stuk zit dus alleen maar in de weg als je iets in het bagage compartiment wilt stoppen, of er wat uit halen wilt. Gelukkig is dat door de bouwwijze van de Alleweder makkelijk op te lossen met een boortje en een blikschaar. Ik heb de rugleuning 80mm ingekort. De rug steekt nu nog maar een paar millimeter uit.
Bij een verkeersdrempel ben ik laatst met de onderkant van m'n hoofd tegen de aluminium achterrand van de kuip gestoten. Dat was niet zo prettig. Daarom heb ik een schuimrubber kussentje gefabriceerd en deze met een stukje klittenband boven het bagage compartiment bevestigd.
De zelfklevende laag van het klittenband hecht wel goed op het aluminium, maar niet op het schuim. Contactlijm van de Action in een spuitbus bleek de oplossing.
Vandaag niet zo ver gefietst. 10 km :p Dat bewijst maar weer eens dat je niet 100 km per dag hoeft af te leggen als je een velomobiel hebt :) Het nieuwe tandwiel voor bevalt me wel. Ik haalde ruim veertig kilometer per uur op een vlak stuk fietspad. Heel prettig.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dag Erwin, leuk dat je je als volger van m'n blog hebt aangemeld, ik zal dat op de jouwe ook doen.
BeantwoordenVerwijderenEr is aan de FAW heeel veel te verbeteren maar daarvan kan je ook de lol inzien. Zo heb ik mijn min of meer standaard Alleweder op 37kg gekregen (ongeveer zoveel als de kunstof Quest) door het loeizware bouwpakket stoeltje te vervangen door een bijgezaagd kunstof bureaustoeltje. Dat gaf me ook de mogelijkheid de ketting hier boven de laadvloer onderdoor te leiden en zo het aantal geleidewielen terug te brengen tot 1 en de rol achter overbodig te maken.
Het oude stoeltje bleef op z'n gewicht rechtopstaan: Het 'nieuwe' stoeltje moet echt ook aan de achterkant steunen !
Die 37kg vind ik aan de hoge kant. 'De mijne' is met volledige forens-uitrusting (grote pomp, beetje gereedschap, extra binnen en buiten band, fietsjack en kettingslot) 'slechts' 33kg met de originele stoel. Die stoel vind ik zelf overigens niet zo zwaar aanvoelen hoor...
BeantwoordenVerwijderen