donderdag 13 mei 2010

Truster anticondensmatzitje voor de Almereweder

Vandaag heb ik het matje op de zitting van de Alleweder vervangen. Had heel veel positieve berichten gelezen over de Ventisit - 's Werelds best ventilerend ligfietsmatje  - maar nu ben ik nogal krenterig van aard. Dus in plaats van €80 aan een Alleweder Comfort Ventisit, heb ik €52 uitgegeven aan een Truster anticondensmat bij de plaatselijke campingwinkel. De helft daarvan heb ik gebruikt voor deze zitting. De beschrijving die ik eerder vond op Ligfiets.net vond ik nogal summier, dus hier een fotoverhaal van mijn eerste poging tot het maken van een zitmat.

Allereerst heb ik een kartonnen mal getrokken van de huidige zitmat van gesloten schuim. Daarna heb ik 85cm van de anticondensmat geknipt (stukje langer dan en twee keer zo breed als de mal).
Met wat garen heb ik een Rol gemaakt van de mat.
Mal in de rol geschoven en wat materiaal weggehaald aan het uiteinde - zo krijg je straks een minder grote hoeveelheid materiaal aan de achterzijde.
Toen een dun staaldraadje geregen langs de randen van de mat en strak getrokken.
Met een hetelucht verfbrander voorzichtig het materiaal verwarmen,  en intussen met de handen in vorm brengen. Dit aan alle randen doen. Als je een 'Comfort' matje wilt met 3 lagen, is het handig om de derde laag in het midden van de mat te stoppen voordat je de andere kant dichtmaakt :)


Achterop heb ik een tweetal Velcro strips genaaid, op dezelfde plaats als bij de originele mat. Zo blijft de mat redelijk op zijn plek op de zitting.


Van de mooie vorm van de mal is weinig meer over. Het is een beetje een vormeloze zitzak geworden. Maar hij zit wel lekker. Ik heb er net vijf kilometer mee gefietst, en ik had de indruk dat m'n rug beter geventileerd wordt. Ik was in ieder geval niet nat, maar het is altijd anders tijdens een testrit dan tijdens gewoon gebruik. De echte test komt volgende week, als ik weer naar kantoor ga fietsen. De mat is nogal dik in vergelijking met de oude schuimmat. Eens kijken hoe dat bevalt.

Nu ik zo eens naar die foto bovenaan het artikel zit te kijken... Ik zou die rugleuning eigenlijk nog wat moeten aanpassen. Die hoeken afschuinen, dat zou een stuk mooier staan :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten