zondag 23 mei 2010

Tandwiel voor en kettingspanner in één lijn

Na het vervangen van het tandwiel voor hield ik een beetje een raar ketting-geluid. Het grote blad bleek een paar millimeter verder van de trapas koker af te staan dan de wieltjes van de kettingspanner. Daardoor werd de ketting tegen de zijkant van de tanden aan getrokken, wat weer extra geluid geeft.

Dat heb ik vandaag opgelost, door het kettingblad 180° te draaien - de tandwiel bleek een beetje komvormig te zijn, en bij de eerste montage was me dat niet opgevallen. De tanden stonden dus iets te ver af. Simpelweg omdraaien bleek voldoende om het tandwiel voor en de kettingspanner weer in één lijn te brengen. Weer een ergernis de wereld uit :)


Meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de wieltjes van de kettingspanner te vervangen door mooie BBB Rollerboy wieltjes met kogellager.

4 opmerkingen:

  1. Leuke consructie van die kettingspanner ve oude derailleurkooi + elastiek ! Waarom moeilijk doen als 't zó ook kan hé?
    Eigenlijk zou iedere ligfietser verplicht met een Alleweder moeten beginnen...(maar dat mag ik vast weer niet schrijven :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het niet verplicht dan? Mán, als ik dat geweten had, dan had ik gewoon meteen een Strada kunnen kopen... LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zit die kettingspanner aan de andere kant gemonteerd?
    Heb je misschien nog meer foto's?

    Gerrit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Gerrit,

    Dat was een aluminium plaatje met een asje haaks erop gemonteerd. Plaat zit tegen de koker aan met twee nageltjes. Ik heb niet meer foto's dan er hier op het blog staan helaas.

    Groetjes,

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen