Dus op naar de lokale fietsenmaker. Die heeft gelukkig een passend aluminium/ kunststof belletje. De bel moet in de wielkast komen, met en touwtje naar de kuip voor de bediening. Ik verwacht nogal wat gespat daar achter het wiel, dus heb ik een aluminium flap gemaakt boven de hevel. Die moet het ergste vuil uit de bel vandaan houden. Een stuk nylon van een schilderijophangsysteem aan de hevel, en de Velomobiel-bel is klaar voor inbouw.
De beste plaats lijkt een plekje bovenin de wielkast. Met de standaard klem om een spant van de wielbevestiging. Klein gaatje erin en klaar. Wilde 'm eerst aan de veerbuis bevestigen. Dat leek me makkelijk, maar die blijkt mee te bewegen bij het sturen. Niet zo handig dus...
Binnen komt het draadje uit de wielkast zetten. Staat een stuk opgeruimder dan zo een roestige toeter in de kuip :) Dat rare zwarte ding op de rand van de kuip is een LED leeslampje (van de Action). Die gebruik ik om de fietscomputer in het donker af te lezen. Daar moet ik eigenlijk eens meer definitieve oplossing voor vinden, want de knopcel batterijen houden het vast niet zo heel lang meer uit.
Hoi Erwin,
BeantwoordenVerwijderenLeuk, sinds een week lees ik je blog mee.
Ben zelf in november ('09) gestart met woon-werk in een FAW, erg interessant dus om de verrichtingen van een andere FAW-gebruiker te volgen. Je komt immers dezelfde vraagstukken tegen, zo ook met de bel: zelf ben ik voor een 6V imitatie VW Keverclaxon gegaan. Deze hangt nu in de neus, weegt helaas wel 430 gram maar is ook goed te horen voor bestuurders in de auto. Mijn vraag t.a.v. jouw bel is: wordt deze niet bij de eerste regenbui onbruikbaar?
Het gaat immers flink tekeer in zo'n wielkast bij 30+ en een nat wegdek. Veel succes, blijf trappen dan blijf ik je volgen! :) YL
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reactie, altijd leuk!
Over je vraag over de bel; ik heb geen idee. Hij hangt er pas een dag in en het heeft nog niet geregend. Laat het je weten :)
Erwin
Top, mocht het goed werken dan overweeg ik er toch ook eentje voor erbij. In sommige situaties op het fietspad is de claxon soms een beetje 'to much' gebleken. Een subtiel belletje is dan toch prettiger, er zit wel een kleintje op het stuur maar die hoor ik alleen zelf! Laat de regen maar komen (we rijden toch alleweder) dan weten we het snel genoeg :) YL.
BeantwoordenVerwijderenPS: Zit nu nog eens naar die foto's te kijken. Achter het spant zie ik een hoop modder zitten; ervoor is het helemaal schoon. Bij problemen met vocht en modder ga ik hem denk ik toch maar een stuk naar voren verplaatsen...
BeantwoordenVerwijderenIk heb trouwens ook een soort sirene - een goedkoop alarm van Dealextreme. Die geeft echter niet heel veel lawaai omdat 'ie in de neusdop gemonteerd zit. Is wel geinig om daarmee rond te rijden, maar een bel is inderdaad wat subtieler. Ik gebruikte die toeter meestal om scholieren en zwalkende slaapfietsers naar hun eigen weghelft te dirigeren. Naar auto's toeteren heeft doorgaans weinig nut en doe ik eigenlijk nooit.
PS2: Hoe is jou ervaring met de Alleweder eigenlijk? Sinds ik dat ding heb, heb ik niet meer op de bukfiets geforensd. Zó goed bevalt 'ie me!
BeantwoordenVerwijderenIn elk geval een orgineel idee!
BeantwoordenVerwijderenDe bel gaat zo niet ten koste vd stroomlijn, er hoeven geen gaten in de carrosserie gemaakt te worden en 't ding zit toch aan de buitenkant. Hou ons op de hoogte!
Ja, dat waren inderdaad mijn ontwerp-overwegingen... Heb ook gedacht om 'm aan de onderkant van de kokerbalk van de trappers te bevestigen - volgens mij zit 'ie daar bij de Strada/ Quest. Het koord moet dan een stuk langer worden maar komt wel op je stuur uit.
BeantwoordenVerwijderenOp de Alleweder A7 zit de bel achter de koplamp in een nis bovenop de motorkap - heel erg in het zicht en niet zo mooi dus. Koord komt uit op de bovenrand van de kuip.
Vandaag werkte 'ie naar behoren, maar de straten waren hoogst een beetje vochtig. Hij klinkt een stuk minder luid in de kuip dan de toeter. Maar dat is een voordeel, geen nadeel :)
De plaats van het koord in de kuip is niet zo handig gekozen - er zat daar al een gaatje, maar het koord komt te dicht in de buurt van m'n bovenbeen.
Misschien iets met katrollen?
BeantwoordenVerwijderenWat ik trouwens gedaan heb op 'n open 2wieler was de balg van precies hetzelfde hoorntje verlengen met 'n stuk tuinslang ertussen...Met de balg op het stuur.
Ja, dat is ook een leuke oplossing, zo een verlengde toeter :) Op de Strada/Quest loopt het nylon touwtje gewoon door een gat in een aluminium spant. Lekker simpel :p
BeantwoordenVerwijderenVind mijn oplosing wel mooi. Je kan het koord ook induwen en zo sneller achter elkaar bellen. Het koord is nogal dik en stug namelijk. Als de routering moelijker moet, zou je ook een remkabel kunnen gebruiken schat ik. Afijn; voorlopig ben ik tevreden :)